Ballschule bij de HV Grol een groot succes.

Verdeeld over twee woensdagavonden bij Sporthal Den Elshof werden een groot aantal trainers, hulptrainers, coaches en ouders geïnformeerd en getraind hoe de jongste jeugd (H, F, E en D) van de HV Grol te laten ontwikkelen en met plezier te leren handballen.

Wat is de Ballschule?
Ballschule is een uit Duitsland afkomstige methodiek die toegespitst is op het veelzijdig opleiden van jonge kinderen. Het doel van Ballschule is om kinderen langer door te laten gaan met sporten zodat ze hun hele leven plezier blijven beleven aan een balsport, ongeacht welke balsport. De kinderen worden door deze methodiek gestimuleerd om te ontdekken. Alles op een manier die aansluit bij hun drang om te spelen en te bewegen.

Het NHV, Nederlands Handbal Verbond, heeft zich bij Ballschule Centrum Nederland aangesloten en hebben deze scholing ontwikkeld om handvaten te geven bij het op korte- en lange termijn trainen van de kinderen bij handbalverenigingen.

Het “concept” Ballschule is gebaseerd op vier principes:
– Veelzijdigheid
– Gericht op ontwikkeling
– Ongedwongen en spelend leren
– Plezier wordt benadrukt.
Deze principes zijn het uitgangspunt voor het trainen van de jongste jeugd bij de handbal.

Woensdag 21 februari werd er afgetrapt door middel van een webinar. Hier werden de vier principes uitgelegd in zowel de theorie, doormiddel van enkele video’s en door het doen van oefeningen.

Op woensdag 28 februari was het de beurt aan Maurits van de Weijer (zelf handballer geweest en nu sportdocent aan het CIOS, verenigingsmanager van DFS Arnhem en coach van DFS D1). Na een korte presentatie waarbij de nadruk lag op het structureren, stimuleren, individueel aandacht geven, regie overdragen en leeftijdskenmerken was er tijd ook twee “problemen” uit de praktijk aan te pakken. De aanwezigen mochten met deze casussen aan de slag om met oplossing komen. Daarna mochten de sportschoenen aan konden we de zaal in.

In de zaal werd er kort uitleg geven wat er ging gebeuren en mochten we aan de slag. Na meerdere oefeningen werd er gevraagd wat er bij welke oefening kwam kijken qua tactiek, techniek en coördinatie. Op de vloer lagen diverse kaarten me steekwoorden en het was aan de deelnemers om de steekwoorden eruit te pikken die van toepassing waren op de oefeningen. Het was opvallend om te dat bijna alle kaarten gebruikt werden. Bij vrij eenvoudige spelelementen komt veel meer tactiek, techniek en coördinatie op de hoek kwam kijken dan we gedacht hadden (zonder dat het ook maar iets met handbal te maken had). Na deze oefeningen werden er enkele spellen gedaan en mochten we  aan de slag met een deels uitgewerkte spelvorm. De deelnemers mochten na eigen inzicht deze uitwerken en uitleggen aan de groep. Wederom werd er onbewust technisch en tactisch inzicht gevraagd.

Na bijna 3 enerverende en leerzame uren zat het er op en werd er in de serre nog geëvalueerd. Alle aanwezigen waren unaniem, Ballschule is een must voor elke balsport gerelateerde verenging.

Speciale dank aan de NHV voor het omarmen van Ballschule, Sportcafé Den Elshof voor de ruimte en de beamer, Badminton Vereniging Grol voor het beschikbaar stellen van 1/3 van de zaal en Maurits voor zijn enthousiasme.

Wij van de HV Grol zijn zeer enthousiast over de Ballschule en willen in de toekomst meer gaan doen met de Ballschule. De HV Grol kan alle handbalverenigingen Ballschule aanraden. Wil je meer weten over de Ballschule ga dan naar https://www.handbal.nl/lokaal-sportakkoord/ballschule/